Załącznik 1 do Zarządzenia nr 1/BHP/2017
Dyrektora Przedszkola
Miejskiego nr 35 w Sosnowcu z dnia 06 października 2017r.
P R O C E D U R A P O S T Ę P O W A N I A W S U T U A C J I
Z A I S T N I E N I A W Y P A D K U D Z I E C K A
W P R Z E D S Z K O L U M I E J S K I M N R 3 5 W S O S N O W C U
Na
podstawie art. 68 ust.1 pkt 6 ustawy Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 (Dz.U z 2017r.poz. 59 ze zm. poz. 949) w związku z
Rozporządzeniem
Ministra
Edukacji Narodowej i Sportu z dnia
31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i
niepublicznych szkołach i placówkach
( Dz.U. z 2003 Nr 6 poz. 69 ze zm.).
Definicja wypadku
Wypadek wychowanka – nagłe zdarzenie powodujące uraz, wywołane przyczyną zewnętrzną, które nastąpiło w czasie pozostawania wychowanka pod opieką przedszkola:
- na terenie przedszkola;
- poza terenem przedszkola (wycieczki, wyjścia pod opieką nauczycieli, zawody sportowe, itp.).
Cel procedury
Zapobieganie wypadkom dziecięcym w placówce przedszkolnej oraz określenie obowiązków i zadań pracowników przedszkola w sytuacji wystąpienia nieszczęśliwego wypadku.
Zakres procedury
Procedura dotyczy sprawowania nadzoru nad dziećmi oraz ochrony ich życia i zdrowia w sytuacji wystąpienia wypadku na terenie przedszkola.
Uczestnicy postępowania – zakres odpowiedzialności
Rodzice
(opiekunowie prawni): podejmują
wszelkie decyzje związane z leczeniem dziecka.
Nauczyciel: zapobiega wypadkom
poprzez ustalanie norm bezpiecznego zachowania się dzieci podczas ich pobytu w
przedszkolu, zapewnia poszkodowanemu dziecku opiekę,
w razie konieczności sprowadza fachową pomoc medyczną, w miarę możliwości udziela poszkodowanemu pierwszej
pomocy, informuje o wypadku dyrektora przedszkola, rodzica
lub prawnego opiekuna dziecka.
Dyrektor: powiadamia odpowiednie
organy o zaistniałym
wypadku, jaki zdarzył się na terenie przedszkola lub podczas zajęć organizowanych poza jego
terenem,
oraz powołuje zespół powypadkowy.
Sposób prezentacji
procedur
1. Umieszczenie treści dokumentu na stronie internetowej przedszkola.
2. Zapoznanie rodziców z obowiązującymi w placówce procedurami na zebraniach na początku każdego roku szkolnego.
3. Udostępnienie dokumentu na tablicy ogłoszeń w przedszkolu.
4. Zapoznanie wszystkich pracowników przedszkola z treścią procedur.
Tryb dokonywania zmian w procedurze
1. Wszelkich zmian w opracowanej procedurze może dokonać z własnej inicjatywy lub na wniosek rady pedagogicznej dyrektor placówki. Wnioskodawcą zmian może być również rada rodziców.
2. Proponowane zmiany nie mogą być sprzeczne z prawem.
3. Zasady wchodzą w życie z dniem: 06.10.2017r.
Opis procedury
I. Zapobieganie wypadkom
Dzieci
w wieku przedszkolnym bardzo często ulegają nieszczęśliwym wypadkom, do których
dochodzi w różnych miejscach pobytu dzieci, także w przedszkolu.
Zadaniem dorosłych jest wyrobienie u dzieci określonych umiejętności i sprawności.
Wiek przedszkolny to okres zdobywania umiejętności i przyzwyczajeń, kształtowania właściwych nawyków i postaw u dzieci.
II. Sposoby przeciwdziałania wypadkom dzieci w przedszkolu
1. Nauczyciel jest zobowiązany do ustalania norm bezpiecznego zachowania się dzieci podczas ich pobytu w przedszkolu, omawiania zasad bezpieczeństwa oraz aktualizowania przepisów poprzez:
a) przestrzeganie dzieci przed zagrożeniami dzięki organizowaniu zabaw edukacyjnych i wyświetlaniu filmów edukacyjnych,
b) uczenie dzieci przewidywania zagrożeń,
c) ocenianie zachowań zagrażających zdrowiu w różnych sytuacjach,
d) uczenie zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo w formie konkursów czy quizów,
e) przedstawianie skutków niebezpiecznych zachowań poprzez zabawę, wykorzystanie literatury –opowiadania, analizę rzeczywistych zdarzeń.
3.
Nauczyciel jest zobowiązany do
zapoznawania dzieci z zasadami bezpieczeństwa poprzez rozmowy z zaproszonymi do
przedszkola gośćmi: policjantami, lekarzami, strażakami itp.
4. Nauczyciel ma obowiązek przekazywania dzieciom wiedzy o zdrowym stylu życia.
Nauczyciel ponadto ma obowiązek:
a) otoczyć wszystkie dzieci ciągłą opieką i zapewnić im nadzór,
b) przewidywać sytuacje niebezpieczne i unikać ich,
c) tworzyć właściwe warunki do bezpiecznego rozwoju dziecka,
d) wdrażać programy profilaktyczne,
e) opracować wspólnie z dziećmi kodeks przedszkolaka, kontrakt grupy (jasno określić zasady bezpiecznego współżycia w grupie),
f) unikać sytuacji i miejsc niebezpiecznych.
g) bezwzględnie przestrzegać procedur bezpieczeństwa obowiązujących w placówce.
5. Dyrektor przedszkola czuwa nad przestrzeganiem przepisów przez wszystkich pracowników, a w szczególności:
a) pilnuje przestrzegania procedur bezpieczeństwa obowiązujących w przedszkolu,
b) umieszcza w widocznym miejscu plan ewakuacji,
c) dba o zaopatrzenie placówki w odpowiednią liczbę apteczek, sprzętu gaśniczego,
d) dba o okresowe kontrole obiektu do przedszkola.
III. Postępowanie w razie wypadku
1.
W
razie wypadku powodującego ciężkie uszkodzenia ciała, wypadku
zbiorowego lub śmiertelnego
dyrektor
lub inny pracownik przedszkola,
który uzyskał Wiadomość o wypadku, podejmuje następujące działania:
a) dokonuje ogólnej oceny sytuacji, tj. sprawdza, ilu jest poszkodowanych, jaki jest ich stan i czy występuje dodatkowe niebezpieczeństwo, takie jak np. wybuch gazu, pożar,
b) niezwłocznie zapewnia poszkodowanemu opiekę,
c) w miarę możliwości udziela poszkodowanemu pierwszej pomocy,
d) sprowadza fachową pomoc medyczną,
e) informuje o wypadku dyrektora przedszkola, pracownika służby bezpieczeństwai higieny pracy,
f) wyprowadza dzieci z zagrożonej strefy, jeżeli miejsce może stwarzać zagrożenie dla ich bezpieczeństwa,
g) zabezpiecza miejsce wypadku tak, aby wykluczyć dostęp osób niepowołanych,
h) relacjonuje przebieg zdarzenia, jeśli był jego świadkiem,
i) sporządza notatkę służbową z opisem zaistniałego zdarzenia wypadkowego dziecka (załącznik nr 1 do procedury);
j) fakt ten powiadamiający dokumentuje wpisem do dziennika zajęć podając, datę i godzinę powiadomienia rodziców, prawnych opiekunów;
k) niezwłocznie i precyzyjnie informuje dyrektora o nowych faktach, jeżeli takie się pojawiają dotyczących wypadku.
5.
Przy lekkich przypadkach (brak
wyraźnych obrażeń- np.: widoczne lekkie zaczerwienienie, zadrapanie, lekkie skaleczenie)
po udzieleniu pierwszej pomocy poszkodowanemu, nauczyciel
6. – wychowawca powiadamia rodziców (prawnych opiekunów) o zdarzeniu ustala z nim:
a) potrzebę wezwania pogotowia;
b) potrzebę wcześniejszego przyjścia rodzica;
c) godzinę odbioru dziecka z przedszkola w dniu zdarzenia;
d) informacje o powyższych ustaleniach powiadamiający zamieszcza w zeszycie kontaktów z rodzicami – prosząc rodzica o zapoznanie się z treściąi potwierdzenie podpisem otrzymania takiej informacji;
e) wypadek odnotowuje w dzienniku zajęć.
3. O każdym wypadku zawiadamia się niezwłocznie:
a) rodziców (prawnych opiekunów) poszkodowanego,
b) pracownika służby bezpieczeństwa i higieny pracy ,
c) organ prowadzący,
d) radę rodziców.
4. O wypadku śmiertelnym, ciężkim i zbiorowym zawiadamia się niezwłocznie:
a) prokuratora,
b) kuratora oświaty.
5. O wypadku, do którego doszło w wyniku zatrucia, zawiadamia się niezwłocznie państwowego inspektora sanitarnego.
6.
O
wypadkach zawiadamia dyrektor lub upoważniony przez niego pracownik
przedszkola.
1. Postępowanie powypadkowe
1. Do czasu rozpoczęcia pracy przez zespół powypadkowy, dyrektor jeśli zachodzą takie przesłanki zabezpiecza miejsce wypadku w sposób wykluczający dopuszczenie osób niepowołanych.
2. Jeżeli czynności związanych z zabezpieczeniem miejsca wypadku nie może wykonać dyrektor, wykonuje je wicedyrektor lub inny pracownik upoważniony przez dyrektora.
3.
Niezwłocznie
po otrzymaniu wiadomości o wypadku dyrektor przedszkola jest obowiązany powołać
zespół powypadkowy, którego zadaniem jest przeprowadzenie postępowania
powypadkowego i sporządzenie dokumentacji wypadku.
4. Zespół powypadkowy wykonuje następujące czynności:
a) przeprowadza postępowanie powypadkowe;
b) sporządza dokumentację powypadkową, w tym:
- protokół powypadkowy ( stanowiący załącznik do rozporządzenia)
- protokół z oględzin miejsca wypadku, jeśli zachodzą takie przesłanki (załącznik nr 2 do procedury);
- zapis wyjaśnień osób sprawujących opiekę nad dziećmi w chwili zaistnienia wypadku (załącznik nr 3 do procedury).
5. W skład zespołu wchodzi:
a) pracownik służby bezpieczeństwa i higieny pracy – przewodniczący,
b) pracownik przedszkola posiadający aktualne szkolenie w zakresie BHP– członek zespołu,
c) w składzie zespołu może uczestniczyć przedstawiciel organu prowadzącego, kuratora oświaty lub rady rodziców.
6.
W
sprawach spornych rozstrzygające jest stanowisko przewodniczącego zespołu.
Członek zespołu niezgadzający się ze stanowiskiem przewodniczącego
może przedstawić zdanie odrębne, które odnotowuje się w protokole powypadkowym.
7. Przewodniczący zespołu poucza poszkodowanego lub reprezentujące go osoby o przysługujących im prawach w toku postępowania powypadkowego.
2. Zadania zespołu powypadkowego
1. Zbadać przyczyny i okoliczności, które mogły mieć wpływ na powstanie wypadku.
2. Wysłuchać wyjaśnień poszkodowanego jeżeli okoliczności na to pozwalają (w obecności rodzica lub wychowawcy) i sporządzić notatkę z wysłuchania.
3. Wysłuchać wyjaśnień świadków wypadku i sporządzić notatkę z wyjaśnień .
4. Wykonać szkic lub fotografię miejsca wypadku, jeżeli wypadek został spowodowany niesprawnością techniczną pomieszczenia lub urządzeń.
5. W miarę możliwości uzyskać od rodziców (prawnych opiekunów) poszkodowanego dziecka – dokumentację medyczną (opinię lekarską z opisem doznanych obrażeń).
6. Sporządzić protokół powypadkowy wg wzoru stanowiącego załącznik do rozporządzenia.
3. Zadania przewodniczącego zespołu powypadkowego
1. Kierować pracą zespołu powypadkowego.
2.
Zajmować
decydujące stanowisko w kwestiach spornych wynikłych podczas prac zespołu.
3.
Powiadomić
osoby reprezentujące poszkodowane dziecko o przysługujących im prawach w toku
postępowania powypadkowego.
4. Dopilnować poprawności sporządzanej dokumentacji powypadkowej.
5. Umożliwić członkom zespołu przedstawienie zdań odrębnych i zamieszczenie ich w protokole powypadkowym.
6. Dopilnować właściwego i terminowego sporządzenia protokołu powypadkowego (nie później niż w ciągu 14 dni od daty uzyskania zawiadomienia o wypadku).
7. Dopilnować, aby z protokołem zostali zapoznani rodzice/opiekunowie prawni poszkodowanego dziecka.
8. Dopilnować, aby protokół powypadkowy został przekazany upoważnionym do tego organom.
4. Protokół powypadkowy
1. Z treścią protokołu powypadkowego i innymi materiałami postępowania powypadkowego zaznajamia się rodziców/opiekunów prawnych poszkodowanego dziecka.
2. Jeden egzemplarz protokołu powypadkowego pozostaje w przedszkolu.
Protokół powypadkowy doręcza się:
a) osobom uprawnionym do zaznajomienia się z materiałami postępowania powypadkowego,
b) organowi prowadzącemu na jego wniosek,
c) kuratorowi oświaty na jego wniosek.
3. Protokół powypadkowy podpisują członkowie zespołu oraz dyrektor.
4. Zastrzeżenia do ustaleń protokołu:
a) mogą złożyć osoby uprawnione do zaznajomienia się z materiałami postępowania powypadkowego,
b) składa się w ciągu 7 dni od dnia doręczenia protokołu,
c) składa się przewodniczącemu zespołu,
d) rozpatruje organ prowadzący,
e)
mogą
dotyczyć w szczególności: niewykorzystania wszystkich środków dowodowych
niezbędnych do ustalenia stanu faktycznego, sprzeczności istotnych
ustaleń protokołu z zebranym materiałem dowodowym.
5. Po rozpatrzeniu zastrzeżeń do protokołu organ prowadzący może:
a) zlecić dotychczasowemu zespołowi wyjaśnienie ustaleń protokołu lub przeprowadzenie określonych czynności dowodowych;
b) wyznaczyć nowy zespół w celu ponownego przeprowadzenia postępowania powypadkowego.
6. Jeżeli do treści protokołu powypadkowego nie zostały zgłoszone zastrzeżenia przez rodziców dziecka/ opiekunów prawnych postępowanie powypadkowe uznaje się za zakończone.
5. Obowiązki dyrektora
1. Zapewnić natychmiastową pomoc medyczną i opiekę dziecku, które uległo wypadkowi.
2. Powiadomić o wypadku na terenie przedszkola lub podczas zajęć organizowanych poza jego terenem:
a) pracownika służby bezpieczeństwa i higieny pracy,
b)
rodziców
poszkodowanego dziecka: przy wypadkach cięższych – poinformowanie, że zostało
wezwane pogotowie, bez konsultacji z rodzicami; przy
wypadkach lekkich – ustalenie z rodzicem potrzeby wezwania pogotowia oraz wcześniejszego przyjścia rodzica do przedszkola;
c) organ prowadzący;
d) radę rodziców;
e) właściwego prokuratora i kuratora, jeśli wypadek był śmiertelny, ciężki lub zbiorowy;
f) właściwego państwowego inspektora sanitarnego, jeśli jest podejrzenie zatrucia.
3. Zabezpieczyć miejsce wypadku w sposób wykluczający dopuszczenie osób niepowołanych do czasu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku.
4. Podjąć decyzję o naruszeniu miejsca wypadku, jeśli wymaga tego konieczność ratowania osób lub możliwość zapobieżenia grożącemu niebezpieczeństwu.
5. Powołać zespół powypadkowy.
6. Wyznaczyć przewodniczącego zespołu powypadkowego.
7. Podpisać protokół powypadkowy.
8. Doręczyć protokół powypadkowy właściwym organom.
9. Omówić z pracownikami placówki przyczyny zaistniałego wypadku i podjąć działania zapobiegawcze.
10. Wpisać wypadek
do rejestru wypadków.